رستاق نیوز _ مسجد جامع عزآباد از جمله مساجد قدیمی روستای عزآباد رستاق در شهرستان اشکذر استان یزد که به جهت تک مناره بودن و نوع بنا دارای اهمیت ویژه ای است .

 

هرچند تاریخ احداث این بنا به طور دقیق مشخص نیست ولی معماری ونقشه بنا یک کپی دست کاری شده از مسجد جامع فهرج به عنوان قدیمی ترین مسجد استان یزد است .

تک مناره بودن از دیگر ویژگی های این مسجد است که  که  مناره آن  ۱۲ متر از سطح زمین ارتفاع دارد و در تواریخ یزد از آن به عنوان علامت ویژه عزآباد نام برده شده است .

مسجد دارای صحن ، شبستان و گرمخانه است و در هر گوشه از بنا یادگاری از معماری ادوار مختلف تاریخی  به چشم می خورد ، سقف های بلند شبستان از معماری ایلخانی حکایت دارد ، ایرج افشار از سبک ساخت مناره ، آن را از معماری صفویه می داند ، نقوش زیرین محراب واقع درگرمخانه به ماقبل صفویه تعلق دارد .

ایرج افشار هم در یادگارهای یزد مسجد جامع عزآباد را حاصل توسعه مسجد دیگری که احتمالا “مسجد خواجه علی ” نام داشته می داند .

بی تردید مسجد تک مناره عزآباد در زمره مساجد جامعی است که احتمالا بعد از ترویج تشیع درایران (صفویه ) به ویژه درمناطق مرکزی به فاصله هر دو فرسنگ وجود داشته است و نمازجمعه در آن اقامه می شده است .

درخط مسکونی شمال غرب به جنوب شرق (دشت یزد ۰ اردکان ) که رستاق قدیم را شامل می شود مسجد جامع ابرند آباد ، مسجد جامع اشکذر ، مسجد جامع عزآباد و مسجد جامع محمد آباد در یک خط فرضی به فاصله تقریبی ۲ فرسنگ (۱۲ کیلومتر ) دیده می شود .

سوای تلاش و کوشش خیرین در ساخت این بناهای مذهبی آنچه این بنا ها را سرپا نگه داشته همت و تلاش کسانی است که درادوار مختلف تاریخی برای حفظ ، نگهداری و مرمت آن تلاش کرده اند و اینک ما میراث دار این آثار کهن هستیم .

مسجد جامع عزآباد نیز از مخاطرات طبیعی به ویژه  هجوم شن های روان صدمات و لطمات زیادی دیده است و همانگونه که قبلا هم ذکر شد آثار این مرمت در ادوار مختلف تاریخی هنوز هم در بنا به چشم می خورد .

در به همت دوساله اخیر یک گروه مردم نهاد متشکل از جوانان آبادی به نام گروه اسفنجرد و با همت و همراهی مسئولان شهرستانی و استانی ، فرمانداری و میراث فرهنگی و جمعی از خیرین کار تخلیه شن های روان ، کاهگل شبستان ، مبارزه با موریانه و مفروش نمودن کف شبستان و صحن انجام و قدم خوبی برای حفظ و نگهداری این اثر تاریخی و مذهبی برداشته شد .

هرچند گرمخانه مسجد نیز به مرمت اساسی نیاز دارد ولی امید داریم با همراهی خیرین نیکوکار و مساعدت میراث فرهنگی کار بهسازی این قسمت مسجد نیزآغاز شود .

 

 

  • نویسنده : محمد رضا قانع عزابادی