رستاق نیوز - مردم رستاق در این رقابت های مدرسه دارشدن چه هزینه های مادی و معنوی را تقبل کردند و چه هزینه هایی که از بیت المال به هدر رفت .

بعد از پیروزی بهمن ۵۷ و بازگشائی مدارس عملا رویکرد ایجاد وتوسعه فضاهای آموزشی در مناطق روستائی مورد توجه قرار گرفت و اغلب روستاهای منطقه دارای دبستان شدند این دبستان ها در روستاهای پرجمعیت باتفکیک جنسیت و در روستاهای کم جمعیت به صورت مختلط ایجاد شد و توسعه فضاهای آموزشی در روستاها و احداث مدارس شدت گرفت.

 در اوائل دهه ۶۰ مدرسه راهنمائی عصمتیه و دبیرستان دخترانه عفت در عزآباد راه اندازی شد که به صورت مرکزی محل تحصیل همه دختران منطقه رستاق بود

در دوره ی راهنمائی پسرانه  نیز ، بندرآباد ، شرف آباد ، صدرآباد و شمسی دارای مدرسه بودند و راهنمائی عزآباد نیز به شرف آباد منتقل شد و دبیرستان سرگرد رئیسی هم تنها دبیرستان پسرانه ی رستاق بود که درصدرآباد قرار داشت

از ابتدای دهه ۷۰ وناشی از سیاست های وقت مدیران دولتی  به یکباره روند توزیع مدارس در منطقه سرعت زائد الوصفی گرفت و با تجزیه “مدرسه راهنمائی عصمتیه ” مدارس راهنمائی دخترانه در بندرآباد ، شمسی ، ابراهیم آباد ، شرف آباد و اسلام آباد حتی با حداقل آمار دانش آموزی ایجاد شد. بنده معلم یکی از این مدارس بودم که جمعا ۲۱ نفر دانش آموز در سه پایه ی آن تحصیل می کردند .

  مدرسه راهنمائی شهید فقیه از مدرسه شهدای شمسی جدا شد ، دبستان عزآباد از دبستان مالک اشتر شرف آباد منفک شد و مدیر وقت آموزش و پرورش منطقه اشکذر به عنوان مدیر برتر کشوری در شاخص توسعه و ایجاد مدارس مورد تشویق قرار گرفت .

بماند که مردم رستاق در این رقابت مدرسه دارشدن چه هزینه های مادی و معنوی را تقبل کردند که اثرات آن سال های سال همچنان ادامه خواهد داشت وچه هزینه هایی که از بیت المال به هدر رفت .

هنوز کمتر از یک دهه از عمر این مدارس نگذشته بود که با کاهش زاد و ولد و افزایش مهاجرت بسیاری از مدارس ایجاد شده با مشکل آماری روبرو  و یکی پس از دیگری تعطیل شدند و بعضا چراغ ساختمان هایی که مردم با پول قالی بافی و فروختن النگو دخترانشان در ساخت آن مشارکت داشتند خاموش شد .

مدارس دخترانه کوثر ، اطهر ، رقیه (س) ، خدیجه کبری ، دبستان نظام الحسینی ، دبستان مالک اشتر ، و  دبستان سلمان فارسی از جمله مدارسی بودندکه دراین مقطع زمانی تعطیل شدند .

مدرسه نوساز حاجی آباد رستاق فقط چند سالی بیشتر میزبان دانش آموزان نبود و سالهای بعد بدون دانش آموز رها شد .

دوباره سیاست کشوری بر تجمیع مدارس قرارگرفت و مدارس روستا مرکزی در بسیاری از روستاهای کشور ایجاد شد و درادامه آن سند تحول بنیادین آموزشی تصویب و نظام آموزشی نیز دست خوش تغییر گردید.

دبیرستان های دخترانه دوره اول جایگزین مدارس راهنمائی شد و دبیرستان دخترانه انبیاء در ابراهیم آباد ، دبیرستان الزهرا صدرآباد و مجلسی در شمسی در زمره این مدارس هستند که هم اکنون در مجموع زمینه تحصیل قریب  ۳۰۰ دختر دانش آموز دراین سه مدرسه فراهم شده است .

و لی این وضعیت در پسرانه کمی بغرنج تراست ۴ دبیرستان دوره اول بندرآباد ، صدراباد، شمسی و ابراهیم آباد  مجموعا نزدیک به ۱۶۰ دانش آموز دارند که می تواند در یک مدرسه تجمیع شود .

اما مشکل اصلی درمقطع ابتدائی است نرسیدن مدارس به نرم جمعیتی موجب شده مدارس  بندراباد ، اسلام آباد ، همت آباد ، شرف اباد و حسن آباد همچنان مختلط باشد .

نداشتن نرم آماری نه تنها موجب این مشکل در دروه ابتدائی شده بلکه در دبیرستان های دوره اول و دوم نیز پایین بودن آمار ، مدارس را با مشکلات نیروی انسانی و کیفیتی مواجه می سازد .

و براستی راه چاره چیست سوای بحث و زاد و ولد و ضروت به این موضوع ، راهکارهای زیر می تواند گره از این مشکلات بازکند :

  • در دوره دبستان تشکیل دبستان های ضربدری از دانش آموزان دو روستای مجاور هم به تفکیک جنسیت مثلا دبستان دخترانه در آبادی الف و دبستان پسران در آبادی ب

  • در دوره متوسطه اول و درجنسیت پسرانه تشکیل یک مدرسه روستا مرکزی پیشنهاد می شود چرا که آمار دانش آموزان رستاقی در حد یک دبیرستان  با نرم حداقلی است .

  • در دوره متوسطه اول دختران نیز پیشنهاد فوق عملیاتی است

  • و پیشنهاد آخر ایجاد مجتمع آموزشی به تفکیک جنسیت در رستاق است چرا که بررسی آماری مدارس رستاق نشان می دهد مهمترین دستاوردهای ایجاد مجتمع آموزشی دررستاق می تواند به ارتقای کیفیت آموزشی ،  جلوگیری از مهاجرت جمعیت دانش آموزی به اشکذر و یزد ،  بهره مندی دانش آموزان از برنامه ها و فعالیت های فوق برنامه ، کمک آموزشی  و فعالیت های دانش آموزی ،  برخورداری از نیروی انسانی کارآمد ، تجهیزات و امکانات بروز و درنهایت داشتن مدرسه ای پویا و پرنشاط بیانجامد .

بحمد الله آموزش وپرورش در رستاق فضاهای زیادی دارد که می توان به این امر اختصاص داد و بی شک هزینه هایی که از تجمیع سایر مدارس صرفه جوئی می شود را می توان به امر ایاب و ذهاب دانش آموزان اختصاص داد..

وتنها کاری که باقی می ماند فرهنگ سازی برای  کاستن از حساسیت های بی مورد محلی است که از گذشته تا حال در رستاق وجود داشته و دارد .

مردم متمدن ومتدین رستاق باید به این وجه اشتراک برسند که در دهکده جهانی امروز باید برای ترقی و تعالی آینده این سرزمین تلاش کنیم و این عملی نیست مگر با تربیت متعالی دانش آموزانی که اینده ساز ایران هستند ..

پس چه زیباست نخبگان ما ، علما ، روحانیون ، دانشگاهیان ، اهل قلم ورسانه برای تحقق این مهم دست به دست هم دهند تا رستاق همچون گذشته درخشان و پرافتخار باقی بماند .

  • نویسنده : محمد رضا قانع عزابادی
  • منبع خبر : فلفل نیوز